Wat is de renovatieverplichting?

Vanaf 1 januari 2023 (aktedatum is bepalend) zal de nieuwe eigenaar van een woning (appartementen, huizen, studio’s, …) verplicht worden om zijn woning te renoveren zodat deze minstens een label D behaalt. Dit noemt men de renovatieverplichting voor woningen met een EPC-label E of F.

Om het label D te behalen dient men de woning te renoveren binnen de 5 jaar en dit zal bewezen worden door een nieuw EPC.

Dit geldt dus ook voor een appartement dat verkocht wordt in een appartementsgebouw. Let dus op om het label D te behalen kan het nodig zijn dat er werken dienen te gebeuren aan delen die eigendom zijn van de gemeenschap.

Voor een beschermd monument geldt de renovatieverplichting niet.

Het is een verplichting en er staan boetes op van 500€ tot 5000€.

In de loop der jaren zal men steeds strenger worden en zal men verplichten om nog een beter label te behalen. Er zijn verschillende tussenstappen voorzien. Er is een verschil tussen residentiele gebouwen en appartementen maar tegen 2050 dient elke woning een label A te halen.

Tussenstappen zijn respectievelijk 2028, 2035/2040, 2040/2045

Bij de renovatie houdt men hier best rekening mee zodat men geen dubbele kosten heeft. Voorzie bvb. alvast genoeg isolatie op het dak of spou want het einddoel is uiteindelijk label A.

Wat indien het goed verhuurd is?

Kan de huurder de renovatiewerken weigeren? Moet de eigenaar niet het rustig huurgenot verzekeren?

Omdat het een wettelijke verplichting is die wordt opgelegd aan de verhuurder worden deze werken gezien als dringende werken of herstellingen die niet kunnen uitgesteld worden tot op het einde van de huurovereenkomst. Het nadeel voor de verhuurder zou immers te groot kunnen worden.

De wet voorziet in deze uitzondering en de huurder kan dus deze renovatieverplichting niet weigeren

Wil jij ook Keppek als uw syndicus?

Vraag vrijblijvend een offerte aan! We maken immers graag kennis met u!

Juridische bijstand.

Een extra dienst waarop je bij ons altijd kan rekenen, is onze juridische bijstand. Vraag gerust naar een afspraak op kantoor, dan maken we de nodige tijd voor je vrij.

Juristen in ons team

Ons team bestaat uit een bedrijfsjurist, gespecialiseerd in mede-eigendom. Keppek staat je graag bij voor het nodige juridisch advies en beantwoordt jouw vragen in klare taal.

Uitgebreide kennis

Dankzij de uitgebreide kennis & ervaring, wordt voor een oplossing gezorgd voor uw mede-eigendom.

Advies op maat

Is er een burengeschil, heb je vragen over mede-eigendom of wil je graag advies over de juiste stappen die je moet ondernemen bij betwistingen? Ons team helpt je graag verder.

Verkoop & verhuur

Je wilt je eigendom verkopen of verhuren. Waar moet je op letten? Wat zijn de juridische valkuilen? Advies nodig over contracten? Contacteer ons gerust.

Technisch beheer.

Uw gebouw heeft onderhoud nodig. Niet alleen kleine herstellingen maar naar verloop van tijd kunnen grote herstellingen noodzakelijk zijn. Als syndicus en in samenspraak met de raad of de eigenaars wordt nagegaan welke werken uitgevoerd dienen te worden. Een planning en een kostenberekening worden voor grote werken steeds opgemaakt. Keppek houdt steeds rekening met de wensen van de eigenaars.

Uitgebreide kennis

Wat ons uniek maakt, is dat we zelf beschikken over een ruime technische kennis. Wij zijn zeer flexibel, waardoor wij zelfs na werkuren of in het weekend kleine interventies snel kunnen oplossen.

Nauwe opvolging

Alle werken worden door ons nauw opgevolgd. Heb je vragen of wil je iets melden? We staan tot jouw dienst.

Beste vakmannen

Wij werken samen met een groot netwerk aan goede vakmannen uit jouw buurt. Zo weten wij exact wie we kunnen bellen voor een goede en snelle interventie zodat jij zo weinig mogelijk last ondervindt.

Nazicht installatie

installaties in een residentie dienen worden te onderhouden om grotere kosten te vermijden. Liften, ventilatie, verwarming... dienen allemaal tijdig en grondig gekeurd te worden. Uiteraard volgen we de verplichte keuringen en resultaten grondig op.

Financieel beheer.

U wilt niet te veel betalen. De kosten van uw residentie worden nauwlettend opgevolgd.  Daarom worden facturen steeds grondig gecontroleerd. Correcte prijzen worden onderhandeld. Wanbetalers in uw residentie, worden kordaat aangepakt zodat u hiervoor niet opdraait.

Afrekeningen

Wij zorgen steeds voor ordentelijke & overzichtelijke afrekeningen. Alle kosten zijn onderverdeeld per kostenrubriek zodat je exact weet welk bedrag waarvoor dient.

Verschillende offertes

Zijn er in jouw residentie herstellingen nodig? Wij zorgen steeds voor meerdere offertes, zodat jij kan kiezen voor de beste vakman in de buurt.

Geen financiële verrassing

Je weet met ons altijd wat je mag verwachten. We informeren jou tijdig en bespreken duidelijk op algemene vergaderingen eventuele kosten die op het agenda staan.

100% inzage

Via een beveiligde website heb jij altijd en overal, met jouw persoonlijke inloggegevens, toegang tot alle documenten, facturen van jouw residentie. Ook jouw persoonlijke afrekeningen.

Administratief beheer.

Mede-eigendom heeft zijn specifieke regels en dit brengt heel wat administratie met zich mee. Denk maar aan de algemene vergaderingen, boekhouding, keuringen, contracten, verzekeringen,...Keppek syndicus beheert dit allemaal volgens de laatste wetgeving.

Algemene Vergadering

Jaarlijks houdt Keppek als syndicus de Algemene Vergadering. De agendapunten aangebracht door de eigenaars worden er behandeld. Het zijn de eigenaars die beslissen wat de syndicus dient uit te voeren, rekening houdend met de huidige wetgeving.

Verzekeringen

Een gebouw dient goed verzekerd te zijn. Brand maar ook storm, waterschade. Niet elke polis is hetzelfde. grondige analyse wordt uitgevoerd qua waarborgen en prijs zodat de eigenaars goed geïnformeerd kunnen beslissen. Ook de verschillende aansprakelijkheden van het gebouw en de aangestelden dienen gedekt te zijn.

Boekhouding

Keppek houdt een transparante dubbele boekhouding. Geen geheimen. Alle betalingen, facturen zijn steeds zichtbaar. U krijgt een duidelijke individuele afrekening. Toch nog vragen? De syndicus verduidelijkt graag. Openheid en transparantie is het moto.

Attesten

De installaties dienen goed onderhouden te worden. De nodige attesten voor liften, elektriciteit, stookolietanks, brandbeveiliging, isolatie, gas,... Uw syndicus zorgt voor al de nodige attesten.